Pettersson laddad inför Fredrikstad
Publicerad: 2026-06-27 17:42Återstarten av allsvenskan är en dryg vecka bort och för IF Elfsborgs del är förberedelserna i full gång. Under söndagen tar laget sig an Fredrikstad FK på bortaplan i en träningsmatch.
– Det ska bli roligt att spela igen och det är alltid kul med matcher. Vi har varit i gång med träningen ett tag men det är ett gäng veckor sedan vi spelade så det ska bli väldigt kul.
Allsvenskan tog uppehåll vid månadsskiftet maj-juni och för gulsvart del avslutades vårsäsongen med en poäng borta mot Örgryte IS i en match som slutade 2–2. Sedan dess har spelarna varit på semester innan laget återupptog träningen 15 juni. Laget inledde med en träning på hemmaplan innan man åkte mot kusten och Varberg för ett kortare läger.
– Det var ett par jättebra dagar i Varberg och kul att komma i väg med laget. Personligen tycker jag det var riktigt kul med ett sådant minicamp där man åker i väg tillsammans men utan att det är för långt bort, så Varberg blev perfekt.
Vad har ni fokuserat på sedan träningen återstartade?
– I början var det mest att komma tillbaka och få i gång kropparna i träning igen. Det var inte allt för svårt, den fysiska statusen i laget har varit väldigt bra. Sedan har vi fokuserat en tid på våra principer vi har i laget; hur vi ska agera i försvar och i anfall. Att jobba på att vara så effektiva som möjligt framåt och att behålla vår stabilitet som vi har i försvarsspelet.
Efter två träningsveckor väntar nu alltså norska Fredrikstad FK som motståndare när Di Gule ska slipa på formen inför den allsvenska matchen hemma mot Hammarby IF den 5 juli. Målvakten berättar om vad man vill få ut av söndagens drabbning mot norrmännen.
– Man vill få minuter i benen på så många spelare som möjligt för att få upp matchtempo och vara redo för Hammarby nästa vecka. Sedan vill vi också se de saker som vi tränat på och pratat om även i matchspel. Det blir ett bra tillfälle nu mot Fredrikstad och vi ser väldigt mycket fram emot att spela igen.
Efter den allsvenska våren placerar sig IF Elfsborg på tredjeplats i tabellen efter att ha spelat elva matcher. Laget har släppt in delat minst antal mål tillsammans med Gais och Mjällby och varit svårslagna, samtidigt som avslutade med fyra raka matcher som slutade oavgjort. Pettersson sammanfattar våren och ser fram emot fortsättningen.
– En tredjeplats efter våren är bra men samtidigt tycker jag att vi har mer att ge. Det går att kräma ur mer av laget och det är en bra känsla att ha. Det ska inte underskattas att vi som lag varit bra och stabila defensivt och det är ett jobb som gjorts från hela laget. Den biten kommer att vara viktig nu in i höstsäsongen. Som lag har vi också pratat om att vi kan utveckla det offensiva spelet, både i vår speluppbyggnad och i den sista tredjedelen. Det är något vi tränar på och pratar om sinsemellan. Vi går in i resten av säsongen med en superbra känsla och tror att vi kan göra något väldigt bra under hösten.
Hur känns det att tävlingsmatcherna snart är tillbaka?
– Jag är supertaggad inför att det börjar snart igen. Det är något man tänkte på redan när vi var tillbaka i träningen, vi ser fram emot det mycket. Vi vet om betydelsen av matchen mot Hammarby som vi inleder med, det är en stormatch och kommer att vara bra uppslutning på arenan. Därför är det också viktigt att vi ger allt imorgon [söndag] för att vara väl förberedda.