Välkommen Theo Sander

Publicerad: 2026-06-25 16:00

IF Elfsborg och FC Köpenhamn är överens om en övergång för Theo Sander. Målvakten har skrivit på ett kontrakt som gäller fram till sommaren 2030. Varmt välkommen, Theo!

– Tack, jag ser fram emot att komma i gång. Jag har hört mycket gott om klubben så nu ser jag fram emot att träffa grabbarna och spela fotboll, säger Theo Sander.

– Jag har pratat med många personer. Jag har pratat med Claesson (Viktor) och med Julius Bäck, som också finns i truppen. Det har bara sagt positiva saker om klubben. Därför visste jag att det här var rätt steg för mig, fortsätter Sander.

Theo Sander, 21, har tillhört FC Köpenhamn sedan sommaren 2023 då han värvades från danska seriekonkurrenten Ålborg. Redan som 17-åring gjorde målvakten debut för Ålborg i danska Superligan hösten 2022 och gjorde 15 seniormatcher för klubben innan flytten till FCK.

– Jag var väldigt ung när jag debuterade i Ålborg, och det var en fantastisk upplevelse då. Men nu har jag kommit hit för att fortsätta utvecklas och också ta nästa steg längre fram.

Den unga målvakten gjorde sex tävlingsmatcher för FCK innan han under vårsäsongen 2025 lånades ut till Hvidovre Fodbold i danska andraligan. Samma höst var målvakten sedan tillbaka i högstaligan när han gick på ett ettårigt lån till Odense BK. Hos de sistnämnda blev det elva framträdanden under den gångna säsongen.

Utöver erfarenheterna med flera säsonger av spel i den danska toppfotbollen har målvakten, född 2005, meriter från samtliga danska ungdomslandslag från U16 till U21-nivå. I U21-landslaget har Theo hittills spelat sju matcher varav den senaste i våras när Danmark besegrade Wales med 4–0 i kvalet till EM nästa sommar.

Hur skulle du beskriva dig själv som målvakt?

– Jag är en spelande målvakt. Jag tycker om att vara delaktig med fötterna i uppspelsfasen tillsammans med backlinjen. Jag är också offensivt lagd och älskar att komma ut och agera i räddningssituationer. Så ja, det är nog det bästa sättet att beskriva mig på.

När det nu står klart att det blir en flytt till Borås och IF Elfsborg lämnar målvakten för första gången hemlandet Danmark och tar sig an den nya utmaningen med spel i allsvenskan. Något som han ser fram emot att ta sig an.

– Jag ser fram emot att spela fotboll igen. Det har varit ett långt sommaruppehåll. Nu ska jag tillbaka till Danmark en kort period, och sedan kommer jag tillbaka i början av juli och är redo att starta tillsammans med laget.

Manager Björn Hamberg

– Jag vill välkomna Theo till Borås och IF Elfsborg. Han har visat en stor vilja att fortsätta sin fotbollsresa i IF Elfsborg och vi är glada att han nu är på plats. Theo kommer lyfta konkurrensen och bredden på kort och lång sikt tillsammans med Isak, Tim och Lukas (som fortsatt är i rehabträning). Välkommen Theo!

Klubbchef Stefan Andreasson

– Vi har haft ambitionen att förstärka vår målvaktsbesättning under detta transferfönster och är nu glada att kunna presentera Theo Sander som Elfsborgare.  Vi är stolta att kunna attrahera en av Skandinaviens mest talangfulla målvakter som redan har erfarenhet av spel i danska Superligan och som varit tongivande i det danska U21-landslaget. Theo köps loss från FC Köpenhamn och har skrivit på ett avtal till sommaren 2030. Theo kommer att spela i nummer 12 och ansluter till vår trupp i samband med att vårt transferfönster öppnar den 7 juli.

Huvudpartners