10 procent bättre på allt
Publicerad: 2013-01-21 19:17
Under måndagen inleddes försäsongens tredje träningsvecka för killarna i A-truppen. Elfsborg.se fick tag på Jörgen Lennartsson som berättar om årets upplägg och receptet för fortsatta framgångar.
Hur ser träningsupplägget ut just nu?
– Vi inledde ju med lägret i Idre som fokuserade på teambuilding, laganda och glädje. Därefter började den första träningsfasen med tre tuffa veckor utan matcher. Dessa veckorna kör vi åtta pass i veckan, tre fyspass och fem fotbollspass per vecka. Träningen fokuserar på tre delar: fysträningen genomförs som en mix av styrka och kondition medan fotbollspassen fokuserar på försvarsspel och allmänt passningsspel. Försvarsspelet kommer att tränas i moment en-mot-en och två-mot-två för att till slut innefatta hela lagdelen. Träningsupplägget är samma för alla förutom styrkan som anpassas utefter individen. Det här upplägget genomförs under de första tre veckorna förbi de första träningsmatcherna fram till Portugal-lägret.
Nästa fas, hur ser den ut?
– Fas två sträcker sig över träningslägret i Portugal samt förbi ett par av de efterföljande träningsmatcherna. Då kommer vi att fokusera mer på anfall och på spelet som helhet. Den tredje och sista fasen kommer genomföras i mars och då ägnar vi oss åt finslipning.
Skiljer sig årets upplägg mycket från förra året?
– Nej, det är ganska likt överlag förutom att vi har matcher tidigare i år på grund av Svenska Cupen som kör igång i mars så vi kommer att hinna med några extra matcher i år inför seriestarten. Upplägget är alltså ganska likt men en del detaljer skiljer.
Ni är in i de tuffaste veckorna just nu, hur håller man killarna motiverade?
– Det finns en målmedvetenhet i truppen, killarna har kännedom om och vet vad som krävs för att lyckas och där ingår försäsongsträningen.
Så, vad kommer att krävas för att lyckas i år?
– Vi är medvetna om att det vi gjorde förra året kommer inte att vara tillräckligt bra i år. Vi kan inte göra likadant utan måste göra bättre. Därför har vi satt som mål att bli tio procent bättre på allt och det gäller såväl spelare som ledare.
Hur har det sett ut på träningarna så här långt?
– Det har varit bra fart och speciellt de yngre killarna har visat framfötterna och tagit för sig.
Hur har det fungerat för nyförvärven att komma in i truppen?
– Det har fungerat jättebra och för deras del var Idre-lägret väldigt viktigt. Dessutom har vi två nya ledare som också kommit in bra i gänget.
Hur har truppen sett ut som tränat de första veckorna?
–Sebastian Holmén har flyttats upp formellt till A-truppen. Han tränade ju med oss redan i höstas men nu är det som sagt formellt. Sedan har vi så klart våra nyförvärv Henning och Tom. Dessutom har U21-killarna Anton Andreasson och Adam Lundqvist tränat en del med oss nu i början.
Hur ser det ut för spelarna som varit skadade?
– Det ser ljust ut för de spelare som ”ärvt” skador sedan förra säsongen. Per Frick och Amadou Jawo är tillbaka i full träning medan Niklas Hult och Stefan Larsson har några veckor kvar innan de är tillbaka helt och hållet.
Förutom träningarna, är det mycket annat på gång just nu?
– Det är mycket planering och sånt. Så det är aldrig lugnt förutom på julafton, då var jag ledig…
Och därmed avslutar Lennartsson intervjun med ett skratt.
Text: Eva Fihn