Förlust borta mot Ytterby
Publicerad: 2026-06-24 17:45Det blev inga gulsvarta poäng under tisdagskvällen när F17-laget ställdes mot Ytterby IS på bortaplan. Matchen slutade hela 5–1 till laget från Kungälv.
IF Elfsborg startade vasst på ett varmt och soligt Ytterby IP och laget tog sig fram till flera chanser under matchens första del. Man provade flera gånger med skott från distans men lyckades inte pricka innanför målramen. I stället var det hemmalaget som tog ledningen i den 24:e minuten, men Emma Iwanson replikerade tämligen omgående med kvitteringsmålet till 1–1 efter 27 minuters spel.
I slutet av första halvlek fick Ytterby straff och gjorde inget misstag från elva meter. Hemmalaget tog med sig ledningen in till pausvilan och efter bara ett par minuter av andra halvlek utökades ledningen till 3–1.
Sedan följde en period med jämnt spel och chanser åt båda håll. Men Elfsborgsspelarna lyckades inte få in bollen och närma sig målmässigt. Med en knapp kvart kvar kom i stället Ytterbys 4–1-mål och i slutminuterna även 5–1.
Nu väntar uppehåll för laget och nästa seriematch spelas den 14 augusti borta mot Alingsås KIK.
Ytterby IS – IF Elfsborg 5–1 (2–1)
1–0 (24’), 1–1 Emma Iwanson (27’), 2–1 (41’), 3–1 (49’), 4–1 (77’), 5–1 (88’).
Startuppställning: Alicia Wiman – Emilia Johansson, Clara Andreasson, Lova Holmén, Hilda Nolmark – Greta Nordgren, Adriana Bajramaj, Hanna Johansson – Karro Ossipov, Agnes Hedegärd, Emma Iwanson.
Ersättare: Emma Antonsson, Svea Dahlin, Tove Carlsson, Moa Parkhagen, Novalie Hedenlid, Laila-Victoria Kaczmarek.